columns Scootmobiel     . Pas op! Glad!

  gladAls er iets gevaarlijks op de weg is, dan is het wel gladheid. In de herfst zijn het vaak de bladeren die het verraderlijk glad kunnen maken, in de winter het ijs en ook in de zomer kan het heel glad worden op de weg. Als het bijvoorbeeld heel erg warm is en het heeft heel lang niet geregend. Dit zijn situaties die je eigenlijk liever niet meemaakt, maar soms is het onvermijdelijk.
In de herfst en winter strooit de gemeente de meeste wegen wel, maar fietspaden bestaan dan ineens niet. Vreemd genoeg is het soms ook helemaal niet goed als er gestrooid wordt, want de pekel is niet zo goed voor jou bolide.

Gelukkig heb ik ervaring met dit soort situaties, want ik heb ruim veertig jaar op de brommer/scooter gereden, dan heb je wel de nodige ervaring hiermee. In het begin maakte ik heel wat fouten zodat ik toch regelmatig het ziekenhuis aan de binnenkant mocht bekijken!
Pas nog maakte ik een slip over bladeren met mijn bolide. Maar ik was mijn bolide de baas en alles ging goed.
Er is één hele grote fout die je kan maken en dat is in paniek raken, want jou bolide gaat vreemde dingen doen en een eigen leven leiden die jij niet wil. Hier een paar tips wat je het beste kan doen als je toch onverwachts in zo’n situatie komt.
Zowiezo moet je putdeksels vermijden. Deze zijn van metaal ijs gedijt er goed op. Blijf zoveel het mogelijk is van de kant weg, want deze loopt naar beneden en voor je het weet zitten de achterwielen op de plaats waar jij niet wil.
Mocht jou bolide nou toch gaan glijden, let dan op het volgende: Ga nooit meteen volop in de rem! Jou bolide gaat dan nog meer glijden en je krijgt hem dan ook niet meer onder controle.
Zowiezo moet je met aangepaste snelheid rijden.

Wat te doen bij glijden
Op de tekening hiernaast laat ik je zien wat wel en niet goed is.
Bij A kan je zien wat er gebeurd als je niets doet. Natuurlijk is het schrikken als je gaat glijden. Rustig en kalm blijven is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Remmen is zeer zeker niet goed, want dan maak je het alleen maar erger.
Bij B is het zaak dat als je merkt dat je scoot begint te glijden om jou stuur naar die kant te zetten die je op wilt gaan zoals je op de tekening kan zien. De kans is dan groot dat je weer recht op de weg komt.

Bruggen en tunnels
Bruggen en tunnels kunnen niet alleen een obstakel vormen, maar ook een bedreiging.
Als het glad is kan je (bijna) de brug niet meer op of de tunnel nog uit.
Maar sta je dan op de brug, dan is het een zeer groot risico om er weer van af te gaan, want de kans op doorglijden is dan heel erg groot met alle gevolgen van dien.
Het is daarom aan te raden om bruggen en tunnels te vermijden. De kans is groot dat je ook vast komt te zitten en hulp is soms ver te zoeken.

Kruispunten
Kruispunten is een heel ander verhaal. Zeker 100 meter er voor moet je zo ver vaart minderen dat je ongeveer nog 5 km/pu rijdt en zelfs dat kan soms nog te hard zijn. De meeste andere weggebruikers houden zeer zeker geen rekening met jou.

Goede raad
Ten slot zeg ik... eh schrijf ik. Hoef je niet naar buiten, blijf dan lekker binnen. Helaas is er nog geen cursus voor scootmobielen voor gladheid.

 

end
home
home